‘A magyarországi emberek, 80% a túlsúlyos. A kerékpárt vásárlók 80 % a rosszul választja meg a típust, és az alkatához megfelelő vázméretet. Az intelligens emberek – belátva, hogy mindenhez nem érthetnek – szakértőtől vásárolnak. Ha ez az arány fordítva lenne és az emberek 80%-a választana szakértőtől, sokkal egészségesebbek, boldogabbak lennének , és lakóhelyünk is élhetőbb lenne.”
Én is így tettem. dr Bedő Csaba háziorvos

Tisztelt Olvasó!

Tisztelettel előre szeretnénk bocsájtani minden olvasónak, hogy jelen írás két célt szolgál. Az egyik, hogy szakmai segítséget adjunk a kerékpározás felől érdeklődőknek, másrészt a tőlünk nyugatabbra lévő megboldogultabb nemzetek kerékpár kultúra magaslataiba húzzuk fel az itt maradt lakosságot, fényt erőltetve ezzel kicsit a sötétségbe e téren. Ha ehhez az kell, hogy felszántsuk a magyar ugart akkor ezt vállaljuk még ha sértőnek is tűnhetünk majd itt ott, de hitünk szerint ez nem megy másképpen csak ha rámutatunk a  mai magyar valóságra. Tesszük ezt azért mert sokszor szégyenkezünk nyugati polgárok előtt az elmaradottabb honfitársaink magyarországi kerékpározási szokásai miatt, és rengetegszer sírunk amikor azt látjuk a mai magyar túlnyomó többség milyen kerékpárral közlekedik, vagy milyen kerékpárokra esküsznek, mindenféle szakmai alap nélkül,de erős meggyőződésből. Akiknek ez sértő, azoknak biztosan nem mi vagyunk a megfelelő választás semmilyen téren. Amit fel akarunk szántani az nem más, mint az, hogy a magyar lakosság 80%-a még mindig azt gondolja, aki az úton kekerékpárral megy – szenved- az azért kínlódik azzal, mert nincs pénze autóra. Cálunk ezt az arányt megfordítani, amihez ugye elősször a fejekben kell rendet tenni. Ehhez álljon itt az első adalék.

A Biontech tulajdonosa Uğur Şahin – ez a cég aki ma a pfizer vakcinákat gyártja a koronavírus ellen – nem vezet autót mert mindenhova kerékpárral megy. Ezt biztosan sokaknak nehéz még megérteni magyarországon, hogy miért ha……..de hiszünk benne hogy egyszer biztosan fogják, ezért is írtunk ilyen rengeteget ide.

Számok

Az alábbiakban számokat is fogunk ismertetni amelyeknek nincs tudományos kutatómunka alapja, mindösszesen az elmúlt 20 évben általunk értékesített 5-10.000 ezer, és szervízelt kb, 20.000 kerékpár után realitásnak érzett vélemény valamint motorkerékpár kerékpár OKJ bizonyítvánnyal is rendelkező kollégáink (és nem olyanok akik már 40 éve bringáznak és nagyon tudnak mindent mert több százezer forintos bringájuk van) szakmai múltja szolgál.

A magyarországi emberek 80 %-a rosszul megválasztott, úgy mint rossz vázméret, rossz a felhasználás jellegének megfelelő típus,  és vagy rossz árkategóriából vásárolt kerékpáron ül vagy teker vagy éppen ezen okok miatt rá sem ül, hagyja azt porosodni valahol.

A magyarországi emberek 80% -a megvan győződve arról hogy ért hozzá, vagy ha még nem akkor ilyen oldalak olvasásával, na meg a pityu segítségével aki már 20 éve bringázik, pillanatok alatt hozzáértővé fejlesztheti magát és ki tudja saját maga választani – akár egy weboldalon is  láttuk most a pandémia időszakában otthonról milyeneket vettek hihhetetlen- a saját maga – és ezután már az egész családja, barátok ismerősök és mindenki aki hozzá fordul, vagy ha nem akkor magától is megosztja velük – illetve mindenki számára a legjobb legmegfelelőbb bringát

A magyarországi emberek kb. kb. 10 %  ért a bringákhoz, Ők szakképzett OKJ s bizonyítvány rendelkeznek – nem nagyáruházak bringa osztályán dolgozók- és néhány kerékpár klubok versenyző de mesze az se mind

A magyarországi emberek 10% van annyira intelligens, hogy felismeri nem érthet mindenhez és pár óra leforgása alatt nem tud több évnyi tapasztalatot megszerezni, ezért nem maga választ, hanem szakemberre bízza, és vásárlásával eldönti, hogy hisz neki és elfogadja azt amit az mond neki. Természetesen ennek elöljárója, hogy egyeztetik az igényeket lehetőségeket (pénzbeli)  és ezt követően veszi azt meg amit a szakember pont az ő méretére felhasználására, pénzbeli lehetőségeihez mérten a legjobbnak mond. Ezzel természetesen a szakember vállalja azt a felelősséget, hogy a tőle vásárolt ügyfél bármikor visszamehet és azt mondja nekem nem is ez a jó bicikli mert egy másik szaki ezt meg azt mondta hogy ez azért nem volt nekem jó választás vásárlás!

Ezért Mi Mindenkinek az ajánljuk!
Kerékpárt szakboltba, személyesen, személyre szabva, szakembertől vegyenek!

És ha mégis önállóan kívánnak dönteni akkor olvassák el az alábbi ismertetőnket a kerékpárokról, és próbáljanak ennek megfelelően jó döntést hozni, megfelelő kerékpárt választani. 

KERÉKPÁR TÍPUSOK

Mountain bike kerékpárok:

Magyarországon mindenképpen ezzel a típussal kell kezdenünk, hiszen a legnépszerűbb, legelterjedtebb típus. Használják ezt nagy előszeretettel az alföldön és minden olyan városban is ahol a legmagasabb domb egy fekvő rendőr.

Hiába. Ez a legfiatalosabb leglendületesebb, legmenőbb! Természetesen város, vagy síkterepi aszfalt közlekedésre teljesen alkalmatlan, azon oknál fogva, hogy gyárlag terpgumival szerelik, ami könnyedén csúszik vizes úton plussz gördülő ellenállása is jóval nagyobb városi gumi fajtáiknál. Szintén nincs rajtuk gyárilag se csomagtartó, se sárvédő se kitámasztós, se lámpa prizma stb. Azon egyszerű oknál fogv, hogy tervezői megalkotói hegyi sportolásra találták ki, nem városi cukrászdába járásra vasárnaponként egy fagyira.

  • MTB kerékpárok (26”, 27.5”, 29”) Ha szeretnénk egy jót túrázni a hegyekben,(hegyekben és nem a balaton körül) legyőzni az elénk kerülő terepakadályokat, vagy a természetben rossz útviszonyok közepette szeretnénk edzeni akkor erre a felhasználásra ez a legjobb választás.
  • Sajnos nem ezért népszerű ez a kerékpár, ere a célra alig hazsnálja valaki ebben az országban.

Ez a Talán a mai napig ez a legtöbbet keresett vásárolt kerékpár típus, (Magyarországon biztosan Vásárolható még a “hagyományos” 26” kerekű (bár nagyon vissza szorulóban van helytelenül ha csak fagyishoz mennek vele arra is bőven jó), illetve a mára már elterjedtebb 29” és a 27.5” kerékméretű kerékpár. A mountain bike kerékpárokra jellemző, a masszív váz, a vastag, teherbíró kerekek, amik alkalmassá teszik ezeket a járműveket a terepen való kerékpározásra (fagyishoz sajnos ez sem teszi alkalmassá). Mindegyik mtb-ra jellemző az első teleszkóp, ami lehet 80-100mm mozgású, ezek biztosítják a komfortos érzést a terepen való közlekedésnél (fagyishoz menet semmi szükség nincs rá a világon, csak felesleges plusz súly). A komolyabb kerékpárokon több állítási lehetőség is van a teleszkópokon, mint például a lock out. Általában a sport, hobbi célra szánt mtb kerékpárok sok tagja még V-fékes, bár ez mára leginkább a 26” kerékpárokra jellemző. A nagyobb kerekek megállításához komolyabb, jobban harapó fékekre van szükség, így ezeknél tárcsaféket alkalmaznak. Az hajtóművek lehetnek 3 vagy 2, illetve 1 tányérosak, míg hátul a fogaskoszorú 7,8,9,10,11-es rendszert takarhat. Így megvan az az áttétel, hogy haladjon is a bringa, illetve könnyen lehessen velük meredek mászásokat is abszolválni.

A MTB mint típus megismerésénél illik ismertetnünk  hogy az1970-es megjelenésétől a mai napig nagy népszerűségnek örvend. Kitalálói Tom Ritchey, a hegyikerékpározás egyik atyja, – akit 1988-ban beiktattak a Mountain Bike Hall Of Fame-be –  és  Gary Fisher-errel aki mára egy legenda. Ez a két ember olyan hatással volt a kerékpárok fejlődésére, mint több más cég együttvéve sem. Még a mai 29″-os 27,5” -os mtb kerékpárok meglétét is nekik köszönhetjük. Az egész úgy kezdődött, hogy egy erősen átalakított  (megspékelt) cruiser kerékpárral kalifornia hegyeinek (Marin-megye) durva, egyenetlen terepén elkezdtek versenyezni ami arra nem volt elég jó így kellet egy jobb, egy hegyi  (mountain, nem go for ice cream) masszív kerékpárt építeniük. Összességében ha MTB-okról beszélünk e két nevet mint kitalálókat mindenképpen meg kell ismernünk.

És akkor álljon it egy videó, hogy miért emlegetjük oly sokszor ezt magyarországi fagyishoz járást. A MTB.ok erre lettek kitalálva ezért jöt létre ateleszkópos kerékpár amire ugye a fagyishoz a világon semmi szükség nincs. Érdemes megnézni:

https://www.facebook.com/couscousracing/videos/826489767791947

A kerékméretek ismertetése előtt, meg kell említeni azt a fizikai tényt, minél kisebb sugarú a kör (a kerék) annál könnyebb az elindulás lendületesebb a gyorsítás, (városi MTB osok ezt nem árt ha észben tartják mert ha nem eszükbe fog jutni minden lámpa utáni elindulásnál) minél nagyobb a kör átmérője, (kerék mérete)  annál kedvezőbb a gördülési ellenállása – és könnyedébben megy át a bukkanókon gallyakon- így kedvezőbb a sebesség megtartása is.

27,5 kerékméret

Ez a kerék méret egyesíti a 26” kerekek előnyeit a 29” kerekekével, mindazok hátrányi nélkül. Kiváló gyorsíthatóság és fékezhetőség jellemzi ezeket a kerékpárokat. Könnyedén gördülnek át a különböző terep akadályokon, ellenben súlyuk kisebb mint a 29” társaiké. Ezek a gumik nagyobb felületen tapadnak a talajhoz, így kanyarban és fékezéskor, illetve kigyorsításkor is jobbak. A 27.5”kerékpárok inkább az élménybringázásra alkalmasak, de kiválóan helyt állnak maratonokon, túrákon és all-mountain felhasználásnál is.

Meg kell említeni minekután a bevezetőben jelzett Gary Fisher team megalkotta a 29” MTB –et, és kiadták „ez a legjobb” látván ezt a Cannondale mérnökei összedugták fejüket, és hihhetetlen számítógépes kapacitás modellezése után, összeadva az érveket, ellenérveket azt az eredményt kapták, hogy se nem a 29” mert az nagy se nem a 26” mert az kicsi a jó méret hanem a 27,5”. Nem vitatkozunk velük, biztosan nekik van igazuk,ennek ellenére sajnos messze nem olyan elterjedt népszerű, divatos mint a 29” es ami annyiból hátrányos, hogy ebben a méretben jóval kisebb a kerék, és köpeny választék.

29″ kerékméret

Az, hogy melyik kerékméret a legjobb, nem egy egyszerű kérdés. A legfontosabb, hogy tudjuk mire és hol szeretnénk használnia kerékpárt. A 29” mtb kerékpárok inkább a hosszabb tekerésekre, hosszú távú maratonokra, agilis, teljesítmény orientált felhasználóknak izgalmas választás. Kvázi azoknak akik hosszabb távon mennek lefele a hegyről, lévén a felfele menet ezzel lesz a legnehezebb. Ami biztos, hogy a mtb kerékpárok közül ezzel a kerékmérettel érhetjük el a leggyorsabb tempót (lefele! felfele meg a legnagyobb szívás). Minden hatványozottan igaz a tapadással és a gördüléssel kapcsolatban mint a 27” bringáknál. Komfortosabbak, kényelmesebbek kisebb kerekű társaiknál. – mondom lefele – Ez a vázgeometriából,  nagyobb kerékméretből és a hosszabb láncvillából adódik. A teljesítmény orientált kerékpárosok számára ideálisabb  tjobb irányíthatóság és a jobb tapadás miatt. A 292 kerekeknek nagyobb a perdülete, ami energiát takarít meg, és gyorsabbá is teszi a haladást. Tegyük hozzá a 29 –es védelmében, a 29” eseket igazából a hegyről lefele történő versenyzésre tervezték, arra lehet a leggyorsabb, hétköznapi felhasználó ( ha nem gondolja hogy versenyző válik belőle) az esetek nagytöbbségében hátrányként élheti meg a 29”  előnyeit.

A MTB –ok általános ismertetését azzal kell zárjuk, mivel kivétel nélkül terepre (hegyi terep kapaszkodókkal felfele  is ) szánják, a kedvező áttétel, a kapaszkodó képesség komfortosító növelése érdekében, a hajtóművük (első lánctányérok sora) kis fogszámmal bír, így aszfalton, le fog maradni a fagyis menetben azon kerékpár tulajdonosoktól, akik kikérték véleményünket, és az általunk szakmailag meghatározott kerékpárt vették meg.

Összteleszkópos MTB

FREERIDE ,    ENDURO,   DOWNHILL.

Na ezek nem azok! Ezek a kerékpárok Magyarországon attól híresek (sajnos, és méltatlanul) hogy hátsó rugóstagjaik okán  MTB fully (öszteleszkópos MTB nak tartják gondolják ezeket, amitől már csak az a nagyobb csúfság, hogy évtizedekkel ezelőtt az akkor induló nagyáruházakban megjelent ezek silány vizuális utánzata, amit ha nevén akarunk nevezni a világon semmire sem jók. Üzleteinkben nem véletlenül van kiírva ezeket „ingyen sem vesszük át nem számítjuk be”.    

Tehát!

Jelentsük ki! A Magyarországon öszteleszkóposként ismert bringák, nem tartoznak a fent felsorolt 3 tipus egyikébe sem, és véleményünk szerint annak ellenére sem jók semmire, hogy rendkívüli módon elterjedtek (mondom csak Magyarországon , tőlünk nyugatabbra  utcán nem látni ilyet, hegyen meg nem röhögtetné ki magát senki ilyennel) és tulajdonosaik, akár meg is esküdnének rá, hogy már pedig ettől még sosem volt jobb bringájuk. Tegyük hozzá a nagyáruházas bringák tulajdonosai is mindig ebbe a csoportba tartoznak, amíg nem ülnek egy bringa boltból vett bringán.

És akkor nézzük általánosságban majd külön-külön is az „összteleszkópos bringákat.

Általában 27.5”, 29” kerékméretűek. Már nem csak első teleszkóp van, hanem rendelkeznek egy hátsó, úgynevezett rugóstaggal is. Itt már általában nem 100mm a villa rugóútja hanem 120, 140, 160mm is lehet. A 120mm-et mozgó kerékpárok igazi kiváló maraton-túra mtb bringák. Figyelem! Túra, de mtb. tehát hegyen túra, nem aszfalton nem a balaton körül! Az összteleszkópos kerékpárok igazi lételeme valóban a terepen érvényesül, és ott is főleg a lejtőn lefelé. Igaz a legtöbb ilyen kerékpáron a hátsó rugóstag is zárható, így emelkedőn felfelé sem mozog be, ami könnyíti a mászást. A fullyk-on már zárható a teleszkóp, és több állítási lehetőséggel is rendelkezhetnek, mint visszaút csillapítás stb.  A fully mtb kerékpárokon alkalmazott rugóstagok olyan különleges technológiát alkalmaznak, amik úgy biztosítanak hosszú rugó utat, hogy közben a lehető legkevesebb tekerési energiát vonják el. Ezen teleszkópok 100 e forintos kategóriák, így könnyű átgondolni, az 50-60 ezer forintos nagyáruházas változatuk mire jó! Mint említettük! Semmire. És akkor külön-külön értelmezzük:

DOWNHILL:

A Downhill – (hegyről le) – kerékpár a kerékpársportok extrém kedvelőinek nyújt örömet, kiépített, gyökeres, sziklás, ugratókkal teli pályákon hasítanak le. Külföldön, szinte minden országban van az IXS világkupának versenyhelyszíne. Külső ránézésre jellemző rá az erős, vastag váz, nagy első-hátsó teleszkópok(20-22cm), tárcsafékek.(nem madaras teszkós 160 mm es silány vas…

ENDURO:

Az Enduro – (hegyre fel) – kerékpárok azon örök fiatal bringásoknak nyújt örömet, akik a meredek kaptatókat szeretnék meghódítani, miközben az erdők a természet szépségét is szeretnék kiélvezni. Ezen kerékpárokra jellemző a hátsó nagy fogaskeréksor, 14-16 cm rugóút és a “minél könnyebb, annál jobb” elv.

FREERIDE:

A Freeride sportág kedvelői, szintén kiépített pályákon bringáznak, de a DH-val ellentétben kiépítetlen, számukra „pályaként funkcionáló” sziklafalakról, erdős utakról is lemerészkednek. A Freeride kerékpár elől hátul 18cm rugóúttal rendelkezik, ezzel megkönnyítve a trükköket a felhasználóinak. (hátra-előreszaltó,Whip, kormánypörgetés stb.

Összességében tehát elmondhatjuk az összteleszkópos bringákról, ha a fagyishoz menet látjuk őket, akkor a gazdájuk biztosan semmit sem tud a kerékpárokról, és azért vett nagyáruházas ilyen kerékpárt, vagy nagyon sok pénze volt (illik tisztázni, hogy az említett downhill, enduro freeride kerékpárok bármelyike is minimum 500 e ft-nál indul) de a sok pénzéhez nem társult kellő szaktudás sehonnan sem.

Dirt kerékpár

A dirt kerékpárok első ránézésre átmenetet képeznek a BMX és a MTB bringák között.Ezek a kerékpárok első sorban ugrálásra, trükközésre valók. Speciálisan  a célra földből, fémből, fából épített ugratókon különleges ugrástechnikákat mutatnak be. Ezért nagyon alacsony,de sok erősítéssel ellátott vázuk van. Általában teleszkóposak, itta villák felépítése is masszívabb egy átlagos Mtb-nél, és kb. 80-100mm körül mozognak. Általában a  hajtóművükön egy darab lánctányér található. Ezek a kerékpárok nagy távolságok megtételére nem alkalmasak. A nyerget is letolva (gyakorlatilag csak díszként) használják, hogy ne akadályozza a kerékpárost a trükkök kivitelezésébe. Fontos megjegyezzük. A fokozott, igénybevétel, úgy mint az első, vagy hátsó keréken ugrálás, levegőből egy kerékre érkezés, olyan erőhatások, amelyeknek csak is különleges alkatrészek tudnak megfelelni. Olyan virtuózok mint Danny MacAskill

e stílus elismert képviselője,- videón, e különleges típus egyedileg tuningolt bringáin mutatja be amit ott látni lehet. Ha azokat a bringákat be kellene árazni a végszámla valószínűleg jóval 2 millió forint felé menne. Üzleteinkben a dirt kerékpárok az elérhetőség érdekében 150 e ft-tól indulnak. Ez nem azt jelenti hogy ezek nem dirt kerékpárok de ha figyelembe vesszük, hogy az imént említett Macaskill bringa 1 felnije csak maga jóval 100 e ft felett van, akkor egyértelmű hogy azt a fajta igénybevételt nem fogják bírni. Aki tehát a Macaskill videóit szeretné utánozni, annak bőven a zsebébe kell nyúlni, és a kasszánál 1 millió forintnál is többet kell letennie.

Fat Bike

A fat bike kerékpárok első látásra sok embert megdöbbentenek. Maga a váz olyan mint egy hagyományos MTB váz, de természetesen szélesebb. A legérdekesebb alkatrész  a kerékpáron természetesen a  kerék, a gumi. Ezek általában kétszer olyan szélesek mint egy hagyományos felni, viszont, hogy könnyítsék a súlyát a közepét kimarják. A lényege ezeknek a kerékpároknak, hogy a széles gumi kevésbé süllyed laza talajon, homokon, vagy hóban, illetve sárban is jól lehet vele haladni. Itt tegyünk egy megjegyzést egy megállapítást. Anno a quadok, tengerparti homokra tervezték szánták így differenciálmű sem volt rajtuk, mondván kanyarodásnál majd a laza tengerparti homokban kipörgetik a hátsó kerekeket így nem kell a differenciálmű.  A fatbikokat is valami hasonló elképzelés tervezhette. Homokba, laza talajra. ahol az elsüllyedést kell megakadályozniuk, így le kell szögezni a nevében szereplő fat mint kövér, az nem a felhasználó személyének testtömegére vonatkozik, hanem a kiszolgáló a gyárilag szerelt gumi szélességére magasságára. Ami lényeges, hogy teljesen más kerék nyomást igényelnek ezek a gumik. Itt elég és célszerű az 1.2 bar nyomás. A MTB-től eltérően itt nincs teleszkóp  a kerékpáron, a kellő csillapítást a ballonos gumik biztosítják.Éppen ezért nem a szilárd utakra lettek kitalálva a fat bike-ok . A megállásról természetesen itt is tárcsafékek gondoskodnak. Újabban megjelentek teleszkópos kivitelben is, ami a  súlyuknál fogva, inkább buli, hegyről ledöngetni velük, vagy vonulni vele földutakon lehet a céljuk, megfelelés tekintetében, túra vagy városi közlekedésre alkalmatlanok.

Crosstrekking kerékpárok

Naponta találkozunk olyan betérő vásárlóval, aki ilyen bringát szeretne. Ennek a népszerűségnek az okára, vagy eredetére még nem jöttünk rá. Valószínűsítjük, hogy a jól csengő név az ami ösztönözheti az emberek erre a kerékpárra ezért ki kell ezt vesézzük rendesen.
Ez olvasható egy másik oldalon, „Ha olyan kerékpárt szeretnénk, ami könnyű, kényelmes, és egyaránt lehet használni aszfalton, illetve túrázáskor keveset terepen is, akkor ez a típus lehet a jó választás. …….. Akár városi közlekedésről legyen szó, vagy laza túrázástól a sportos edzésekig, ezek a kerékpárok erre használhatóak”
Nos akkor szögezzük le, ezek erre – a sportos edzésekig kivételével- teljesen alkalmatlanok. Ha még egy „szakértő” gondolatait házzá tesszük akkor ez teljesen le lesz butítva, a mai magyar kerékpár kultúrára ez a témakör „ a cross trekkinget az különbözteti meg a trekkingtől, hogy a terekkingen van csomagtartó meg sárvédő, a cross trekkingen meg nincs”
Akkor nézzük az eredetet. Amikor a cross trekkinget kitalálták, az volt az elképzelés az igény. hogy országúton, jó útviszonyok mellet is lehessen kerékpárral edzeni, olyanoknak, akik nem szeretnének versenyezni, nem szeretik, vagy félnek idegenkednek, az outi kormánytól. Ehhez igazodva viszonylag nagy sebességre tervezték, – hogy haladós legyen a dolog kilométerekben – ezért, elől 48 as fogszámú a hajtőmű, hátul nincs nagyon mászó fokozat, a gumi köpenyek keskenyek, a kormány egyenes, nincs hosszú üzemidős kényelmre tervezve ergonómiailag. A kisseb súly – a nagyobb sebesség elérése érdekében – vékonyabb, kisseb teherbírású vázat, követelt, és el kellet hagyni minden fölösleges súlyt – ami az edzéshez nem kell – úgy mint sárvédő, csomagtartó, agydinamó, lámpák, etc. Ennél fogva trekking, – túra” kerékpárnak teljesen alkalmatlan. A trekking kerékpárok nevezetességei, vagy erényei ha úgy tetszik, pont ezek ellenkezőjében rejlenek. A 48-as első hajtóműhöz, hátul tartozik viszonylag nagy hegymászó lánckerék is, a kormány kialakítása ergonomikus, hogy hosszú távon, – nem csak kilométerben de napi rajta töltött időben is – kényelmes legyen. A gumi köpenyek viszonylag szélesek, vagy akár el is érik a MTB szélességért, azért, mert mikor a nagy súly mellet földúton megy a túra ne süllyedjen el a puha talajban. A váz viszonylag nagy, és az expedíciós trekkingeken kifejezetten robosztus, hiszen gyakran vannak terhelve 120-150 kilo felett is akár. A sárvédő csomagtartó. elengedhetetlen egy trekking bringáról, de az agydinamós lámpa is alap, mert minden körülmények közt szükséges egy megbízható világítási eszköz. Összegezve. Aki edzeni szeretne közúton az vegyen cross trekkinget. Aki túrázni szeretne, az vegyen trekkinget. Aki viszont cross trekkinget szeretne, és későbbiekben meg túrázna vele, az számoljon azzal, hogy ehhez le kell majd cserélnie a gumikat, a kormányt, fel kel szereltetni sárvédővel csomagtartóval, lámpákkal.
Természetesen ezek is rendelkezésre állnak az üzleteinkben, csak úgy mint a jó tanács, – ha cross terkkingel túrázni szeretne mielőtt felszereltetné az ehhez szükséges kiegészítőkkel, előb fogyjon le! Mert hiába készítjük fel túrára, attól a váz még nem lesz erősebb!

Túra vagy trekking  kerékpárok

A fentebb leírt cross trekking kerékpárokhoz elég hasonló típusú kerékpárokról van szó, viszont itt alapból fel vannak szerelve sárvédővel, csomagtartóval, kitámasztóval, világítással. A túra vagy nevezzük  trekking kerékpár nagyon kényelmesek, komfortosak, bár a felszereltség miatt a súlyuk kicsit nagyobb mint sportosabb társaiké. A világítás általában már beépített agydinamóval van megoldva, ami nagyon egyszerűvé teszi a használatát. Nincs ellenállás bekapcsolt állapotban sem, így nem lesz nehezebb a tekerés. Itt is alap az állítható kormányszár, sok esetben találhatunk rugós nyeregszárat. Szintén teleszkóppal szerelik őket, itt is hasonló 63-80mm a rugóút. A kerékpárok láncát teljes egészében láncvédő borítja, ha esetleg utcai ruhában kerékpároznánk. A kerékméret itt is a megszokott 28”, ami lehetővé teszi a jó gördülési ellenállást. Ezek a kerékpárok ideálisak hosszú túrákra csomagokkal, vagy akár mindennapi városi használatra, munkába járásra, és igen itt kel szót emelni ezek mellett,hétvégi fagyishoz menésre is, mert nem hogy nem neveti ki senki ezeket ilyen felhasználásnál, de még közzé is teszik, hogy szakértő bevonásával vásároltak. Igaz MTB-ot akartak venni de a szakértő akkor már inkább ezt javasolta, és akkor ezzel később még hosszabb (balatonkör most nagy divat) túrákra is elmehetnek ezzel, szemben a rosszul megválasztott MTB-al.

Túra vagy expedíciós bringák.

Mivel ez szívünk csücske ezért kell ejteni pár szót ezekről is, de mivel Magyarországon ez még szinte ismeretlen fogalomnak számít, csak röviden. Meséljenek majd inkább a fotók.

Az üzleteinkbe betérők, vagy telefonon érdeklődők, sűrűn kérdezik, „milyen márkákat tartanak, forgalmaznak? ennél a témánál érdemes ezt is kivesézni. Szakmai álláspontunk szerint, a márka – ez alatt a magyarországi elterjedt KTM Merida kb. ennyi – szerinti kerékpár választást értjük, ami a vélekedésünk szerint a hozzá nem értők ópiuma. Állásfoglalásunk szerint kerékpárt szakértő személy nem jár márkával – még egyszer! KTM, Merida, Gepida magyar fogalmakkal – azon egyszerű oknál fogva, hogy annyi pénzért jobbat kap. Ez persze nem azt jelenti, hogy a nagy népszerűségnek, vagy ismertségnek örvendő márkák nem jók, hanem kihasználva ismertségüket túl vannak árazva, kvázi az ár/érték arányuk nem jó. Mivel elköteleztük magunkat a mellet, hogy bolti választékunkban a legjobb ár/érték arányú bringákat értékesítsük, -hogy nálunk kaphassák a vevőink a legtöbbet, a legjobbat a pénzükért ezért nem nagyon találkozhatnak – vagy csak használtban, mert úgy már általában megéri – közismertségnek örvendő márkákkal. Az expedíciós bringák világában is vannak természetesen márkák, de a The 100 Most Popular Touring Bicycles világába, kvázi az első 100 bringa közt alig találunk a Magyarországon ismert márkák közül, és még azokat se tartjuk oda valónak, -de ez is másik téma.  Ezért a márkanév, mint fogalom kérdéskört csak akkor érdemes használni, ha valaki ismeri a  Patria, Thorn, Tout,  Velotraum, Riese and Muller,  Marinoni, vagy a felső képen látható Santos-t. Aki érdekel, itt megtekintheti ezeket: https://bicycletouringpro.com/top-100-best-touring-bicycles/

A lényeg – és minden kerékpár vásárlónak ezt kel tartania szem előtt tartania, vagy hallgatnia olyanra aki tényleg ért hozzá – az igazán jó kerékpárok, az igazán jó gépek, nem  a nagy példányszámban előállított tömegbringák konzum árakon, hanem a kismennyiségben, kis üzemekben akár manufaktúrákban előállított, az egyedi  igényekre nagy hangsúlyt helyező tervezéssel készült bringák. Tény, vásárlóink nagy része, konzum terméket konzum áron keres ami érthető is. A fent elmondottakat, csak a kulturáltság okán érdemes tudni, érdemes lenni már tudni hazánkban is, így ha majd telefonon megkérdezik tartunk e márkát, akkor tudni fogjuk valószínűleg Santost szeretne tőlünk venni.

A túra vagy expedíciós bringáknál azt kell elmondani, azokat igénybe vevőknél mindenki másra esküszik és ezt alá is tudja támasztani. Tegyük hozzá el kell fogadni a véleményüket, – még ha néha a miénkkel sem egyezik, természetesen itt is az agyváltósokra esküszünk  – mert amíg  mi csak évi 6.000 km-t megyünk átlagban javrész azt is aszfalton, addig ők 15-20.000 km-t mennek és sokszor úttalan utakon.

Agyváltós kerékpárok, avagy amiről mindenképpen beszélni kell.

Üzleteinkbe előszeretettel tartunk agyváltós kerékpárokat, ajánljuk azokat ügyfeleinknek, mi több, mi mindannyian, az Axus Üzleteik dolgozói, – szerelők tulajdonosok, és családtagjaink és barátaink java része is – mindannyian szinte kizárólag,  ilyen kerékpárokkal közlekedünk, amikor ezt a közlekedési formát választjuk. A kérdésre, MIÉRT, nagyon egyszerű a válasz mert JÓ, s szerintünk a legjobb. Páran most nyilván felsírtak, mert akkor mi van a szuper láncváltósokkal?
Azonban azoknak, akik csak nagyáltalánosságban érdeklődnek azt tudjuk mondani, akik nem versenyeznek, se aszfalton, se dombokon, a közlekedési útvonalaik java részét aszfalt teszi ki vagy, üzemszerűen – minden nap munkába menet-jövet, télen nyáron, hóban esőben minden időjárási körülmény között –ez a legjobb választás. Ezért ajánljuk, ezért használjuk ezeket nap mint nap mi is. Ezért tartjuk ezeket üzleteinkben is nagy előszeretettel.
Akik úgy gondolják sokkal korlátozottabbak mint a sok sebességes láncváltósak (amik hiába 21-27 sebességesek akár, valóságban majdnem ennek csak a fele az áttételek száma az átfedések miatt)  azoknak felhívjuk a figyelmét a komolyabb agyváltó típusok nem csak annyit tudnak mint a láncváltósak, de jóval többet is. A legelterjettebbek, mint a nexus 7 vagy 8 is felmegy minden hegyre, 40km/ óráig azt is fel lehet tolni.

De álljon itt egy minapi bolti beszélgetés, ami sajnálatosan világít rá a mai magyar tudatlanságra, sötétségre e téren.

Eladó: milyen bringát szeretne

Ügyfél: Trekkinget. Tudna ajánlani nekem egyet?

Eladó: Természetesen. Itt van ezt az agyváltós kerékpárt ajánlom.

Ügyfél: Az nem jó mert nem lánc váltós.

Eladó: Miért szeretne láncváltósat?

Ügyfél: Mert az többet tud.

Mi viszont tudjuk, ezt csak kerékpár kultúrában elmaradt szerény országunk nagytöbbsége gondolja így. Tőlünk nyugatra. pl. ezt az agyváltót részesítik elismerésben, messze egy láncváltóssal szemben.

Azon túl, hogy ne tisztünk megbántani senkit, de sajnos ez  a mai magyar sötét valóság. A vásárlók nagy része önművelődés következtében okosabb az értékesítőinknél, pontosan megtudja határozni magának – sajnos a legtöbbször másnak is – milyen kerékpár a neki való, vagy ami még rosszabb egy önjelölt zseni kerékpár guru, – valamilyen szerelő, de lehet hogy bádogos –  osztotta neki a tudományt, mert ugye a kerékpárhoz mindenki ért, az nem nagy ügy. – itt álljunk meg egy pillanatra! szervizeinkben éves szinten kb. ezer kerékpárt szervizelünk, boltjainkban az elmúlt években több ezer kerékpárt adtunk el, amit mondunk gondolunk, azt a szakmai tapasztalatunkra alapozzuk, meg az éves 4-6000 kilométeres tekeréseinkre.

A valóság ezzel szemben. A kerékpárokon a váltók, nem azt a célt szolgálják, hogy örömet szerezzenek, és így minél több annál jnagyobb az élvezet – gondoljunk csak bele milyen lenne ha az autónkon 18 sebesség lenne – hanem az erőátvitel tekintetében kifejtett nyomatékot különböző arányokban osztják fel, ezt hívjuk fogszám aránynak. Ennek értéke kijön az első lánckerék fogszáma/ hátsó lánckerék fogszáma. Egy egyszerű példa kedvéért egy trekking ami általában elől 48 fogszámos lánckerékkel van szerelve, hátul pedig a legkisebb – az elől legnagyobbhoz tartozó leggyorsabb- 14 fogszámú. Tehát ez eredmény 3,42 ami cca 340% -os áttételnek felel meg. Ezzel szemben az agyváltók:

ALAPADATOKÁttételtartomány
PINION 636%
Rohloff 14526%
Shimano Alfine 11409%
NuVinci 360360%
Sram iM 9340%
Shimano Nexus 8306%
Sturmey Archer 8325%
Shimano Nexus 7244%
Sram 7303%
Sach5/Sram P5251%
Shimano Nexus 3/Sram iM3186%
Sturmey Archer 5256%

Mint látható egy átlagos Nexus 8 as. körülbelül ugyan annyit tud – természetesen ez most pontatlan és lehet ezt még fokozni – mint egy 21- 27 sebességes gép, figyelembe véve hogy azoknál rengeteg az átfedés. Kvázi ami nekünk fontos és számít azok az alsó és felső értékek, Mennyire akarunk gyorsan haladni, és mekkora egyen a hegymászó képesség. Az agyváltók e téren cca. középre vannak belőve. Ez a gyakorlatban annyit tesz, 30-40 km/ óráig lehet még bele tekerni, e sebesség felett már nem. Hegymászóképessége, 2 túra táskával 120 kiloval, felmegy minden magyarországi közúton. Tehát! Ha valaki földúton szeretne hegyet mászni, vagy 50-es tempót tartani folyamatosan, annak egy alap Nexus 8-as valóban nem lesz jó, de még így is választhat minimum 4 féle agyváltó tipusból, ami viszont ezt is tudja. Kvázi ezt így kijelenteni, hogy „kevesebbet tudnak” ez nagyfokú tudatlanság. Egy hétköznapi embernek – mint a szerző jómagam is évi 6.000 km-rel, – minden napi használatra télen, nyáron, hóban esőben, országos túrákra, a legjobb választás. Megbízhatóak és kényelmesek. El kell mondjuk még, hogy meghibásodásuk gyakorlatilag nulla. Egy két márka van, azon belül is egy két típus, aminél már láttunk, jelentkeztek típus hibák, ezeket azóta kerüljük, de nagy általánosságban ki lehet jelenteni róluk egy mindennapos hétköznapi használatra, egy agyváltóssal tekerni tényleg a legjobb választás.

De ha még ezt is fokozni szeretnék, és van cca. 1 m induló forintjuk akkor itt egy Pinion. Mert hogy ez is kerékpár váltó és csak 12-es.

Akit érdekel itt olvashat róla

https://bikepro.hu/pinion_a_sebessegvaltas_jovoje_avagy_a_jovo_sebessegvaltoja

Egyszerűsítve

Ha a fent leírtakat le akarnám egyszerűsíteni, vagy az olvasó szeretné ezt valakinek elmondani akkor így tegye. Képzeljünk el egy autót amely 1-es fokozatban felmegy gyakorlatilag minden emelkedőn 5 –ösbe vagy hatosba pedig mondjuk a végsebessége 180 körül van. Képzeljük hozzá azt is, hogy az 1-estől a 180 km/h –ig 18 sebessége van amit mindet végig kell váltani egyesével, de úgy hogy minden hatodik váltásnál nem csak a jobb kezünkkel , kell a váltókart használni hanem a bal kezünkkel is váltanunk kell mindig ( láncváltósoknál ez ugye a kereszt váltás elkerülését szolgálja) egy másik váltókarral, mondjuk a differenciál művet, mert másképpen tönkre megy az autó, és oda vissza minden egyes mozdulatot így kell elvégezni, és szigorúan csak egyesével szabad, és akkor is egyesével kell mondjuk visszaváltogatni 160 ról, ha egy hirtelen fékezés következtében nullára csökken a sebességünk. Agyrém nem? Na most ezzel jár Magyarországon mindenki és erre esküsznek is persze. Ezzel szemben van mondjuk egy hétköznapi 8 sebis agyváltónk ami ugyan minden emelkedőn felmegy, de tény ha 2 gyermekes utánfutót kötnénk utána akkor azzal meggebedni meglehetne de a legmeredekebb emelkedőn nem lehetne vele felmenni. A végsebessége viszont lehet hogy csak 160 lenne és  néha se lehetne feltolni 180 ra. Kb így néz ki egy 24-27 sebességes láncváltós meg egy mezei 8 sebis agyváltós összehasonlítása. És akkor a poén! Az agyváltósnál a láncváltóssal szemben egyszerre akár 7 sebességet is lehet akár helyben is váltani, nem kell hozzá gurulni a keréknek, így egy hirtelen fékezésnél akár 8-ból 1-be  is gond nélkül válthatok, kényelmesen újra indulhatok, illetve felfele ugyan ez ha könnyen gyorson gurul a bicikli akár kettőt hármat is. Nincs kínlódás.

S lőn világosság az országban

Sajnos naponta jönnek be olyanok az üzletünkbe akik gyermeküknek vagy másnak szeretnének bringát vásárolni és elmondják „Ők nem, Ők utálnak bringázni, Ők arra ugyan rá nem ülnének”

 és amikor a bringára ülésre gondolnak, azok akik utálják azoknak valószínűleg az a kép jut eszükbe, hogy fiatalabb korukban egysebességes kontrás kerékpárra voltak kényszerülve a széllel emelkedőkkel szemben amin valóban csak szenvedni lehetet és élvezet helyett csak utálatot undort adott.

Ezért is van az, hogy tényleg sötétség van Magyarországon a bringa kultúrát illetően, – aki megbántódik ezen annál meg biztosan – lévén a magyarországi emberek 98% nem élt nyugaton, 50 százaléka nem járt még soha ott, és aki ott is járt annak is túlnyomó része nem a bringa kultúrát, nem az ottani bringákat nézte, hanem az autókat. Ezért van az, hogy Magyarországon összteleszkópos (downhill replika) kerékpárokkal járnak fagyizni túrázni városban aszfalton, és még meg is esküsznek rá hogy az a legjobb amit a madaras teszkóba vettek 50 ft-é, vagy egy sportáruház kínai tömegbringájával sosincs baj meg az menő és a  legjobb.

Ezen hosszadalmas írást annak szenteltük, hogy némi fényt hozzunk be a magyarországi bringa kultúrába. Akit ezzel megsértettünk az biztos nem a mi ügyfelünk, és talán mi sem szeretnénk hogy az legyen. Nekik irány a konkurencia meg a nagyáruházak szemete.

Az agyváltók specialitása ami más erőátvitelnél nincs nem is lehet.

Amit még feltétlen el kell mondanunk az agyváltók kapcsán! Csak agyváltós kerékpárnál lehet használni alternatív erő átvitelt a lánc helyett, mint bordásszíj, vagy kardántengely. Ami szintén ismeretlen a magyarországi “kerékpár szakik” – autószerelő akkor a kerékpárhoz is ért – előtt, pedig tőlünk nyugatra ez is több mint 100 éves történet.

Akit érdekel a lánctányérok pontos átszámítása az itt találja:

http://nagysandor.eu/bicajos/AndrewDuncan/gearinchcalc.html

Akit egy Pinion érdekel azt meg itt:

https://bikepro.hu/pinion_a_sebessegvaltas_jovoje_avagy_a_jovo_sebessegvaltoja

Nagyon fontos! Gyakorlatból tudjuk. 

A hölgyeknek a java része, – százalékosan nem tudjuk, de mindenképpen messze a nagy többsége- nem tudja, vagy nem szereti használni a láncváltót, és ha használják is nem megfelelően (mert ugye ott egyszerre kell elől is hátul is váltogatni azt meg megfelelően szinte senki sem használja, teszik ezzel tönkre gyorsan a hajtásláncot). Ezért! Ha egy férfi, jó szívvel szakmai tudással akar egy jó bringát egy hölgynek venni, vagy csak ajánlani, az mindenképpen agyváltós kell hogy legyen. 
Amit mindenképpen el kell mondani az agyváltókról. Ez nem egy új történet. Tőlünk, kerékpáros kulturáltabb országokban 120 éve használják gond nélkül nagy megelégedettséggel ezeket. Ide kell szúrni! Ezt azokra javarészt nyugati országok kerékpárosaira értjük, akik városban nem MTB-kal járnak, és city vagy trekking kerékpárral mennek fagyizni, nagyon magas százalékban agyváltóssal. Magyarországon ez még sajnos szinte teljesen ismeretlen teljesen méltatlanul. Bizonyára azért mert a 120 év amióta megjelent, nem volt elég hogy bejusson hozzánk, bekerüljön a köztudatba. Persze ennél is voltak, vannak olyan önjelölt zsenik akik tudják, – ugyan úgy mint anno az automata váltós autóknál is tudták természetesen azt is rosszul – hogy „na jah jó, meg kényelmes de ha szervizelni kell a gatyád is rá fog menni”. Jelentjük! 1., gyakorlatilag sosem kell szervizelni ezeket mert nem hibásodnak meg. Olaj vagy zsír cserét is csak 15-20.000  km megtétele után kell csak eszközölni. 2., ha mégis valami oknál fogva szervizelni kell, a magyarországi agyváltó szervizek a komplett generált (teljes felújítás szokott lenni 40-60.000 km után) cca 20-25.000 ft ért végzik el, és utána gyakorlatilag egy új agyváltónk van. Lényeges itt kel megemlítenünk, hogy a magyarországi kerékpár „szakszervizek” 90% -ban nem végzik el a vizsgált szerelt kerékpároknál a láncnyúlás mérést.  Ennek következtében előbb utóbb nem csak láncot, de fogaskeréksort is cserélni kell majd, vagy legrosszabb esteben már hajtóművet is.  Lánccsere 4-10.000 ft, mindez racsnival együtt, 10-25.000 ft, hajtóművel viszont már akár 30- 70.000 ft is lehet. A lánc csere, súly terhelés függő, ami akár havonta is szükséges lehet. A felhasználó súlyától, emelkedők gyakoriságától függően tehát egy agyváltós 20-50.000 kilométere alatt, 20-40 szer is kell, kellene ezeket cserélni. Ha csere költségeit felszorozzuk a gyakoriság szám adataival, akkor már érthető, tőlünk nyugatra miért jár mindenki – hétköznapi felhasználók – agyváltós bringával.


Az alap amit tudni kell róluk: zárt rendszerek ( a váltás belső zárt térben történik így nem éri hó eső por stb.), a váltás minden esetben az agyban, fém alkatrészek, fém fogaskerekek – belső kenéssel ellátva javarész 15-20.000 km –ig ,megoldva azt – működésével történik (ezért annyira időtállóak). Az erőátvitelről, – ha láncos, és nem bordás szíjas mert ezeknél ugye az is lehet szemben a láncváltóssal – nem a könnyen nyúló többsebességes lánc, hanem az egysebességes, vastag oldalra nem mozgó legerősebb legmerevebb lánc típus gondoskodik, így annak élettartama sokkal hosszabb, nyúlás szinte sosincs. (bordás szíjasoknál 25. 50.000 km után kell szíjat cserélni) Van egy általunk mindennél jobban kedvelt oldala is az agyváltóknak. Nevezetesen, szemben minden láncváltóssal ahol helyzettől függetlenül, mindig csak egy sebességet lehet váltani le vagy fel – ami igen kellemetlen egy hirtelen pl. jelzőlámpás fékezésnél  és az azt követő újra indulásnál – az agyváltósnál egy mozdulattal annyit lehet váltani amennyit éppen akkor, éppen ott a felhasználója váltani szeretne, – értelem szerűen max. amennyi a váltási lehetőség az agyba építve van. És amiért még szeretjük  nagyon, s véljük a nyugati országokban  ezért is -ismerve az ottani szerviz árakat ez is egy nagyon fontos szempont – szerviz, karbantartási igénye gyakorlatilag nulla.
Itt meg kell említeni, hogy a magyarországi láncváltós kerékpárt használók 90% nem tudja azt, hogy kilométertől függetlenül, ha az időjárás az útviszony olyan volt, akkor a láncos hajtást akár naponta tisztítani kell, kellene. Az agyváltósnál ilyen nincs, főleg ha a hajtáslánc zárt ún. holland stílusú műanyag burkolatban fut. 
Zárjuk az agyváltók ismertetését azzal a szakmai véleményünkkel, hogy városi, és túra céljára (gyártják  MTB ban is de sajnos nagyon kevés gyár, pedig hölgyeknek ez az ideális oda is) véleményünk szerint a legjobb választás ami sok esetben egy életre szól. 


Szakmai adatokat itt olvashat:

 

https://corollablog.wordpress.com/2012/02/28/bicikli-valto-agyvalto-attetel-szamitas-grafikon-lanc-es-cds-hajtashoz/

Agyváltókhoz tartozik ezért mindenképpen ki kell emelni mert tőlünk nyugatra rengetegen – magyarországon is már néhányan, de nem elegen azok is javarészt a mi ügyfeleink – használják előszeretttel előnyei miatt – a lánchajtáshoz képest ég és a föld – a bordás szíj hajtást. Csak szuperlativuszokban tudnánk róla beszélni, de ehelyet álljon itt egy fotó sorozat.

City vagy városi kerékpárok.

Mit a neve is mutatja ezek a kerékpárok a városi használatra lettek tervezve, kialakítva. És mielőtt belemennénk az ismertetésükbe, szögezzük le, mint a nevükben is benne van városi, használatra, vagy is ha a fagyis valami különös okból kifolyólag nem a határban földutakon megközelíthetően, vagy nem a hegy oldalban, vagy annak tetején van ahova csak turista utakon lehet eljutni, akkor ez a megfelelő fagyis túra választás. Ezek gyárilag teljesen felszereltek, sárvédő, csomagtartó, világítás, kitámasztó található rajtuk, és sok esetben alapból kosárral is rendelkeznek. A 28” kerékméret mellet a 26” is általános. A váz kialakítása a könnyű átlépést segíti, úgynevezett hattyú vázzal készítik őket. Amiben lényeges különbség látható az eddig felsorolt kerékpárokkal szemben az a váltórendszer. Mivel ezek a kerékpárok rövidebb távokra vannak kialakítva (pl vasárnapi fagyis) így a nyugati országokban nagy többségben 3 illetve 7 sebességes agyváltót használnak, Magyarországon sajnos ezek szinte teljesen ismeretlenek és még idegenkednek is ezektől, holott  ezek kevés karbantartást igényelnek, egyszerű a használatuk, viszont nem alkalmasak nagy távolságok megtételére, illetve hegyek mászására. Tegyük hozzá a 7 sebis agyváltó már korlátozottan  igen, a 8 sebis, vagy annál magasabb pedig már arra is jó tud lenni. A lényeg a pratikum és a kényelem. Széles kényelmes nyergekkel szerelik őket, a kormányok kialakítása is azt szolgálja, hogy egyenes háttal tudjunk ezekkel közlekedni, ezért általában visszahajlóak. A kényelemről, a kormánypozíció optimális beállításáról az állítható kormányszár gondoskodik. Fontosnak tartjuk kiemelni, illetve eloszlatni azt a Magyarországon rosszul berögződött tényt, hogy kis embernek 26” nagyobb embernek” 28” kerék méretű kerékpár való. Mint azt a MTB kerékpároknál is kifejtettük a kerékméret a gördülési ellenállás a gördülő képesség kontra elindulási képesség kérdése és nem a kerékpár mérete / ember. Vagyis! Ha megfelelő bringát szeretne, az aki használni fogja, fáradjon be üzleteink valamelyikébe, ott ismertetve az igényeit lehetőségeit, a értékesítő kolléga, a legmegfelelőbbet fogja bemutatni ajánlani.

Országúti avagy outi, kerékpárok

Talán ez az a kerékpár típus amiről mindenki hallott. Ha azt halljuk Tour de France mindenki számára bevillan a kép a könnyű keskeny gumis koskormányos kerékpárokról. Az országúti kerékpárok a 2000-es évektől kezdődően ismét egyre nagyobb teret hódítanak. Mint minden más típusnál itt is nagy változások mentek végbe, mind a váz anyagát, mind a dizájnt tekintve. Egyre nagyobb teret hódít a karbon. Fontos a külső megjelenés és a belső tartalom összhangja. A hajtóművek tekintetében szinte teljesen kiszorult a három tányéros verzió, és mára az általános a kompakt 50-34 áttétel lett. Ezek a kerékpárok kifejezetten sportolásra tervezett könnyű vázszerkezetű gépek, mindent alávetve a teljesítménynek és a sebességnek. A legtöbb esetben a bovdenezést vázon belül oldják meg, így kevésbé koszolódik a vezeték, és esztétikusabb a váz is. Jellemző a nagyon keskeny gumi (magas nyomásssal 8-11 bar), az aerodinamikus váz, a koskormány.  Mindez az országúton való gyors haladást teszi lehetővé. Az  alap modelleknél a váz még aluminium, de a villa már itt is karbon. De meg kell említsük azokat az outi kerékpárokat is, amik még vas vázzal készülnek készültek. Természetesen jelenkori versenyzők sírógörcsöt kapnak ennek hallatán, hogy „ugyan már outi vas vázzal? ne de kérem!” nekik illetve halandó olvasó tájékoztatására mondjuk el! Azoknak az embereknek, akik sportolni szeretnének, és ezt a tevékenységet outi kerékpárral kívánják megvalósítani, kvázi, egészség, kondíció megőrzése céljából ülnének kerékpár nyeregbe azoknak egy új (vagy a régi kiválóan bevált márkák) vas vázas outi is tökéletesen jó választás lehet. A célnak tökéletesen meg tud felelni, és nem kell cca. 300 e ft induló pénzt belerakni, úgy hogy nincs róla tudomása milyen hosszú távon fogja használni. Ha ilyen szándéka van kérje üzletünk segítségét.

Fixi avagy örökkéhajtós kerékpárok

Aki manapság örökkéhajtós kerékpárra azaz fixire ül, annak le kell mondania  a sebességváltó adta kényelemről. Egy áttétel van hegyről le és hegyre fel. Nincs szabadonfutás sem, így aki ezt használja vállalja hogy ha haladni akar, mindig tekernie kell. Ez a típus Amerikában lett nagyon divatos és népszerű, főleg a new yorki bringás futárok körében. Maga az elnevezés a fixed gear kifejezésből ered. Jellemzően egy áttétel van, így ha a kerék forog, a pedálok is a megfelelő irányba forognak vele együtt, nem lehet úgy gurulni, hogy az ember lába pihen. Lassítani is csak úgy lehet velük, ha a pedálokat visszafeszítjük. A profik ebből eredően előszeretettel használják utcai trükközésre. Mivel nincs rajtuk váltó és fék könnyűek és kevés törődést igényelnek ezek a kerékpárok.

Cyclocross kerékpárok

Gyorsan haladni aszfalton, verseny geometriás kerékpárral tekerni terepen? Ezekre a kritériumokra válasz a cyclocross kerékpár. A bringa vázgeometriáját tekintve olyan mint az országúti, de kicsit strapabíróbb verzió, terepgumival. Ami különbség, hogy rövidebb a felső cső, így fordulékonyabb a kerékpár, amire saras terepen szükség is lehet. A megállásról már tárcsafékek gondoskodnak, mivel az őszi-téli versenyeken gyakran sarasak, latyakosak a versenypályák. Természetes itt is a merev villa, a belső bovden elvezetés, az átütő tengely. Ezek a kerékpárok sportosak, sokoldalúak edzésre és versenyzésre egyaránt alkalmasak. A hazai út viszonyok között sokan előszeretettel használják a városban is, mivel a ballonosabb, bordázottabb gumik jó szolgálatot tesznek a kátyus utakon. Kitűnő választás a gyors aszfalton, illetve murvás erdei ösvényeken is.

Triatlon kerékpárok

Talán amivel legjobban leírható a triatlon kerékpár és az országúti közötti különbség, hogy ezek nem bolyozós versenyekre vannak kitalálva, hanem egyéni versenyekre. Sok mindenben különböznek a hagyomás országúti kerékpároktól. A legfontosabb, hogy mivel itt mindenki egyedül teker az aerodinamika sokkal fontosabb szempont, Jellemző rájuk a magas peremű felni, hátul pedig  a telekerék. A nyereg pozíciója is sokkal előrébb kerül mint az országútikon, és így a felső test is lejjebb kerül, így javítva légellenállást. Másik jellemzőjük,hogy alacsony a homlokcső, illetve kormányszár integrálva lehet a váz elejébe. A váz lapított, a bovdenek belül futnak, és a kormány és a könyöklő is lapított kialakítású. Az első villák szélesednek, hogy jobban elvezessék a kavargó szelet.A fékek is rejtve vannak, a hátsó a hátsó villa alsó részére kerül az első pedig a villa mögé. Speciális dolog forduljanak specialistához.

Tandem kerékpárok

A tandem kerékpárok mindig is olyan látványosságok, amelyek után megfordulnak az emberek. A lényeg, hogy kettő vagy több ember ül egy kerékpáron. Különleges érzés mikor két ember hajt egy kerékpárt hihetetlen sebességgel. Össze hozza a családot, akár eltérő erőnlétű emberek esetében is. Kiválóan lehet vele túrázni, hosszabb távokat megtenni, és közben eszmét cserélni a világ dolgairól. A tandemek kialakításakor a gyártók figyelembe veszik a két ember tömegéből és erejéből adódó különbségeket. Ezeken a kerékpárokon masszívabbak a felnik, a kerekek, szélesebbek a gumik, és a teleszkópok esetében is az erősebbeket építik be. Természetesen váltóval rendelkeznek. Nagyon fontosak a megfelelő féke, amik a nagyobb súlyt meg is tudják fogni. Léteznek tandemek országúti, MTB, és akár fekvő kivitelben is. It ennél a típusnál meg kell osztani egy magán véleményt is. E témában tapasztalt gyári szakértőnk úgy tartja, csak azon pároknak ajánlja akik a jövőben el kívánnak válni. Állítólag egy kapcsolat erőssége sebezhetősége kiválóan megmutatkozik a tandem kerékpár közös használata során. Kéretik ezt figyelembe venni.

BMX kerékpárok

Manapság lényegesen kevesebbet hallani erről a kerékpár típusról, mint a 80-as években amikor a fénykorát élte. Igaz az is hogy például a mai napig a magyar BMX versenyzők a világ élvonalába tartoznak. A gyerekeknek szánt hobbi BMX-ek helyét mára felváltotta az olcsóbb MTB-szerű kerékpár. Többféle típusa létezik a BMX-nek, például az ugratásra való dirt jump, a talajon végzett gyakorlatokra épített flatland, az utcai street, vagy a klasszikus cross pályára épített cross BMX. Jellemzőjük a 20” kerékméret, a kis váz, a BMX kormány, a nagy felületű platform pedál, és a kerekek tengelyén túl nyúló kilépő a peg. Teleszkóp és váltó nincs ezeken a kerékpáron, és ha van rajtuk fék az általában V-fék.

Összecsukható (camping) kerékpárok

Ezek a kerékpárok leginkább a városi kis távú közlekedést szolgálják. Mivel könnyen összecsukhatók fel lehet őket vinni a különböző tömeg közlekedési eszközre, illetve utazásnál elférnek az autó csomagtartójában. Általában 20”-os vagy kisebb kerekekkel készülnek, egy vagy több csuklópont van a vázon, így helytakarékos és behajtható. Léteznek váltós, és váltó nélküli modellek is. Ezeknek a kerékpároknak az alkatrészei egyszerűek, V-fékesek,félbe hajthatóak, és a kormányuk is lehajtható, a nyeregszár pedig betolható. Fel vannak szerelve csomagtartóval, sárvédővel, kitámasztóval. Egyedüli hátrányuk lehet a kis kerékméret miatt és a váz hajlékonysága miatt a szerényebb teljesítmény.

A fenti sablon szöveget azoknak szántuk, akik a camping bringákra mint kiöregedett, elavult technikára gondolnak, és emlékeik szerint a rendszerváltozás előtt volt csak életterük, és valóban csak a balatoni campingekben volt értelmük azon kívül sehol máshol. Tegyük hozzá! Van benne igazság.


Azonban!

Középmotoros folding, hidraulikus tárcsafékekel


A nálunk csak camping – ez volt a csepel camping – kerékpárként berögződött kerékpárok, amik hallgatnak még összecsukható, vagy folding kerékpár megnevezésre is, teljesen új eleddig ismeretlen eszközként, és új felhasználási körként nem is reneszánszukat élik, hanem nagyon is egy új műfajt teremtenek. Nos mik ezek? Miről van szó? Az elektromos „camping”, folding kerékpárokról. Ugyan, így ebben a tekintetben az elektromos bringák kategóriába tartoznának, de valójában az összecsukhatóságuk, és ennél fogva a szállítási mobilitásuk adja az új térnyerésüket, megannyi lehetőséggel, ami viszont ide teszi őket. Még mi is csak pár éve fedeztük fel a benne rejlő lehetőségeket, de azok valóban csodálatos új élményeket adnak. A camping szót most akár el is felejthetjük, és nézzünk rájuk úgy mint egy új útitársra, aki eddig nem volt még sehol, de ha elkezdünk vele együtt utazni, onnantól kezdve könnyen megszokjuk és azt sem fogjuk érteni, hogyan is éltünk meg eddig nélküle. Na persze ha éves szinten utazunk valahova legalább egyszer kétszer. Miben rejlik a varázslat ami elbűvöl így minket? Az utazók jól tudják. Bárhova is menjenek, egy városban mi a legérdekesebb, mi az amit látni érdemes? A belváros, vagy az óváros, ami persze rendszerint a belváros. Mi az ami itt biztosan nincs ott? Igen, az autóparkoló. Tehát vagy méreg drága belvárosi hotelben foglalunk szállást, amihez autóparkoló is tartozik, vagy taxizhatunk, villamosozhatunk be a belvárosba, ha meg akarjuk azt nézni. Ezzel szemben egy „camping” elektromos bringa összecsukva elfér az autó hátsó ülésen is, – vagy akár ott kettő is – és ha visszük magunkkal autós utazásaink alkalmával, centrumtól távolabbi szálloda sem okoz innentől kezdve fejfájást hogy hogyan jussunk be a belvárosba és vissza.. A folding kerékpárok ugyan kis kapacitású akkumulátorral vannak általában szerelve, de ez is tud gond nélkül, 30-60 km –t is. Ez a táv minden esetben elég kell legyen, egy külváros-belváros oda vissza útra. Az sem lényegtelen dolog, hogy a kerékpárt akár fel sem kell vinni a szállodai szobánkba, tarthatjuk azt az autónkban is, mert a töltéshez elég csal a pár kilogramm súlyú akkumulátort kivenni, és felvinni tölteni. Gyakorlatból tudjuk, egyrészt hihetetlen élmény egy idegen város vérkeringésében részt venni, akárhol, akármikor kötöttségek nélkül, illetve az meg egészen parádés élmény és kényelem, hogy ajtótól ajtóig tart. A szálloda ajtótól, az étterem ajtóig, a múzeum bejáratáig, a kültéri nevezetesség megtekintéséig ülve! Azoknak akiknek át tudtuk adni ezt az élményt, és vásároltak már maguknak is egy elektromos „campinget” ez most már egy új fogalom lett, mint utitárs.

Elektromos vagy pedelec kerékpárok

Az elektromos kerékpárral kapcsolatban még napjainkban is számtalan tévhit él annak ellenére, hogy nálunk is egyre ismertebbé válik a biciklistársadalom körében. Sokan eleve nem is hallottak róla, vagy ha pedig mégis, jobbára téves információkkal rendelkeznek erről a típusról.

Az elektromos kerékpár ugyanis régebbi, mint azt elsőre gondolnánk. Természetesen egy mai, modern e-bike semmilyen téren nem hasonlítható össze a régebbi változatokkal, viszont az első modellt 1900-ban mutatta be Jakob Lohner és Ferdinand Porsche a Lohner-Porsche névre keresztelt verziót a nagyközönségnek a párizsi világkiállításon. Két darab 83%-os hatásfokú 1,9kW-os agymotor hajtotta, a technológiát pedig 70 évvel később még a NASA is felhasználta.

Azóta természetesen számtalan cég eszközölt rengeteg újítást az elektromos kerékpáron, ám az első gyors e-bike-ra, amely 20km/h-s tempóval volt képes haladni, egészen 1980-ig kellett várni. A Yamaha 1993-ban mutatkozott be az első pedelec rendszerű modelljével, vagyis a pedálfordulaton alapuló bringával.

A pedelec egy mozaikszó, amely a pedal+electric+cycle szavak összevonásából keletkezett. Működésének az a lényege, hogy az elektromos rásegítés csak és kizárólag pedálozás közben működik. És itt értünk el a másik tévhithez. Az elektromos kerékpár ugyanis nem végzi el helyettünk a munkát 100 %-ban, csupán besegít a tekerésbe, a munkát a kerékpáros végzi, a gép csak az energia bizonyos részét vállalja át. Ez a rásegítés maximum 25 km/h-s sebességig működhet, e fölött a kerékpárosnak már a saját izomerejére kell hagyatkoznia. A meghajtó elektromos motor teljesítménye pedig nem haladhatja meg a 250 W-ot. A bicikli segítsége többek között az éppen aktuális sebességtől, a kerék fordulatszámától, illetve a beállított fokozattól függ, ami rendszerint háromféle: sport, boost, illetve eco. Ez utóbbival egyetlen feltöltéssel akár 180 km-t is megtehetünk, a nagyobb sebességet pedig az emelkedőkön célszerű igénybe venni.

Az elektromos kerékpár tökéletes választást jelenthet azok számára, akiket egy nagyobb túra alkalmával nem elsősorban a jobb teljesítmény elérése hajt, hanem a kellemes időtöltés a fontosabb szempont. A nyeregben ülve gyönyörködhetnek a táj szépségében, felfedezhetnek olyan látványosságokat, amiket egyéb körülmények között észre sem vennének, hiszen egy fáradságos táv megtétele közben egy hagyományos biciklit tekerve más, egyéb körülményekre kell odafigyelniük. Természetesen a dolog sport része ebben az esetben sem marad el, hiszen mint azt már említettük, a kerékpár nem dolgozik teljes mértékben a felhasználó helyett.

Megfelelő útitárs lehet azoknak is, akik nagyobb teljesítményre vágynak. Segítségével egy hosszabb hegyi útvonalon is feltekerhetnek, vagy egyszerűen csak nagyobb távot szeretnének megtenni. A megnövekedett sebesség természetesen fokozottabb óvatosságot is igényel. Nem győzzük hangsúlyozni, hogy a bukósisak használata a minden kerékpártípus esetében elengedhetetlenül fontos, itt pedig pláne annak számít. Baleset az elektromos kerékpárt használót is érheti, egy esetleges fejsérülés akár súlyos következményekkel is járhat. Városi használatra (például munkába járáshoz) elsősorban azok is nagy hasznát vehetik, akiknek hosszabb utat kell megtenniük az otthonuk és a munkahelyük között.

A kerékpározás szeretete természetesen nem csökken a korral sem, viszont hosszabb távokat az idősebb felhasználók már képtelenek önerőből teljesíteni, de a megszokott, kedvenc útvonalaikat szívesen újra végigtekernék. Azok is nagy hasznát veszik, akik valamilyen betegség, vagy sérülés következtében már képtelenek a korábbi teljesítményük elérésére. Az elektromos kerékpárt azok a gyermekek is használhatják, akik egy közös családi túrán már szívesen részt vennének, viszont önerőből még képtelenek lennének a többiekkel lépést tartani. Ez utóbbi azonban nálunk sajnos még számít elterjedt dolognak, ellentétben a nyugati országokkal.

Az elektromos kerékpár legkedveltebb és legnépszerűbb típusai a City, Montain Bike és a trekking modellek. Többféle árkategóriában találkozhatunk velük, a ráfordított összeg széles tartományban mozoghat a kerékpáros stílusa és a felhasználási terület függvényében.

HZ ÚGY ÉRZI NEM TUDJA MELYIK LENNE ÖNNEK A LEGMEGFELELŐBB ELEKTROMOS KERÉKPÁR SEGÍTÜNK

Gondolja át magában ezekre a kérdésekre adható válaszait, és ha azokat megosztja velünk, mi személyreszabottan fogjuk Önnek a legmegfelelőbb kerékpárt javasolni.

Ha kizárólag aszfalton fogja használni, így trekking vagy városi ebike érdekelheti
Aszfaltos és jobb földutakhoz trekking vagy városi ebike érdekelheti
Terepen szeretne hegyikerékpározni monti jellegű ebike-kal
Sportos, monti jellegű ebike érdekli, de nem terepen fog vele bringázni

Hány km-es táv az igény elektromos rásegítéssel egyetlen töltéssel? Ezt a távot milyen domborzati viszonyok mellett kell tudnia a rásegítésnek?

Sík vidéken
Dombos vidéken
Hazai hegyekben
Alpokban és hasonló hegyekben

Hány kg lehet Ön és a bringán vitt csomag együttesen?

Maximum 70 kg
Maximum 90 kg
Maximum 110 kg
Maximum 130 kg
130 kg felett

Sebesség

Kényelmesen szokott bringázni, nem siet
Sportosan bringázik, de elég a 25 km/h-ig való rásegítés
Gyorsan bringáznna, 25 km/h felett is szeretne rásegítést

Csak a készleten lévő bringák érdeklik?

Igen, csak a készleten lévő ebike-ok
Igen, meg amik 1-2 héten belül érkeznek
A később érkezők is, tudok várni

Mennyi az a keretösszeg amit rászánhat a kerékpárra?

Ha ezekre a kérdésekre megvannak a válaszok forduljon hozzánk bizalommal.

Futó és gyermek kerékpárok

Egy gyerek életében meghatározó lehet az amikor először kap bringát. Ez sokszor meghatározza a következő időszakot is, hogy szeretni fogja-e a kerékpározást vagy sem. A gyermek kerékpárok / kontra / kitámasztó kerék kell  vagy sem kérdésre határozott válaszunk nem kel kitámasztó kerék. Rendszeresen érkeznek boltjainkba olyan ügyfelek , akik kifejezetten kitámasztós gyermek kerékpárt akarnak venni, és vesznek is. Természetesen ha nem kíváncsiak a véleményükre, azt vásárolhatják meg nálunk is amit csak akarnak. Aki viszont kíváncsi a véleményünkre, határozottan azt mondjuk, kezdjenek futó bringával, és természetesen kitámasztó, vagy pótkerék nélkül. Sajnos nem volt Magyarországon hagyománya, és a mai napig sincs nagyon ismertsége a futó kerékpároknak –ez most már azért sokat változik – . Mi – gyakorló szülőként is- láttuk, és minden nap látjuk ezen futó bringák kiválóságát a gyermek kerékpározás tudásának elősegítésében. Oly annyira támogatjuk ezek elterjedését, használatát, hogy ez az egyetlen olyan bringa amikor akár nagyáruházban való vásárlására is buzdítjuk az ez iránt érdeklődőt. Mivel szakmailag, és gyakorlatilag semmi kívánni való nincs ezzel a típussal szemben azon túl, hogy ne essen szét a gyermek alatt az első használat után és tudjon kanyarodni,  ezért ez az egy, amit akár nagyáruházban is megvásárolhatnak. A véleményünk! Akinek gyermeke van, – aki majd egyszer kerékpározni szeretne –  az vegyen a gyermekének első kerékpárként egy futókerékpárt. Kezdésnek tehát a 12” futó bringa a jó választás. Nagyban hozzá járul az egyensúly érzékének kifejlődéséhez, mielőtt megkapja első pedálos kerékpárját. Fontos hogy teli talppal leérjen a lába, biztonságba érezze rajta magát. Ez után jöhet a 16”-os, mivel a 12”-os pedálost még nagyon nehezen tudják hajtani.

Amikor kinövi a gyermek a futó bringát a legfontosabb szempont, hogy a gyerek magasságához a megfelelő méretű kerékpár legyen kiválasztva. Ez lehet  16”, 20”, 24”.

Itt azonban álljunk meg és tisztázzunk nézeteket! Napi szinten érkeznek vásárlók a boltjainkba gyermek kerékpár vásárlás okán, így naponta találkozunk azzal az okfejtéssel, a kérdésre milyen „bringát szeretne? nem drágát mert úgy is kinövi”. Kedves Szülő! A gyermek az ilyen. Az sajnos – ha ez fáj – nő. Megállíthatatlanul. Ezt nem tudja elspórolni, sem cipőben, sem ruhában, a gyermek nevelés már csak ezzel jár. A cipővel, nadrággal szemben, a kerékpár, viszont használtan is jól értékesíthető, főleg ha bekerülési összeg sem volt alacsony, vagy is nem a legagyibbat vették meg neki anno. Itt pedig legyen egy kis matematikai segédlet. Az ügyfeleink 95% -a az intelligens emberek csoportjából kerül ki, – a maradék 5%-át pedig elküldjük inkább a konkurenciához – de néha még ők is megfeledkeznek egy pofon egyszerű számolásról. A matek: ha egy új gyermek bringa bekerülési – vásárlási- összege mondjuk 60.000 ft. Ha azt a bringát két évig használja a gyermek, és nem pusztítja le nullára, akkor azt a kerékpárt lehet értékesíteni, cca 50.000 ft-rt. Egyéb más kiadása, költsége nem volt valószínűleg a 2 év alatt, hiszen garanciális javarészt meg új minden tekintetben mi baja lehetne? Semmi. Tehát évente 15.000 ft-unkba került, hogy gyermekünk új bringán bringázzon gond nélkül 2 évig. – és aztán tovább, mert ha tőlünk vette még be is számoljuk szemben akármilyen nagyáruházzal – .Ezzel szemben, ha egy használt bringát vesznek, mondjuk 30.000 ft ért, arra garantáltan fognak költeni a két év alatt minimum 15-20.000 ft-ot. és jó esetben eltudják majd adni 20-25-000 ft-ért. Így a két év bringázása a gyermeküknek került évi 15.000 ft-ba a használt lelakott, problémák miatt szervizbe hordós bringával. Természetesen mindenki maga dönti el újat vagy használtat vesz, és természetesen vannak gyermek bringáink is – mivel beszámítjuk a tőlünk vásároltakat – 30.000 ft-ért és azok legalább garantáltan szervizelve vannak, szemben a netes társaikkal, így nem kell rögtön akár 20.000 ft-ot költeni a használható állapotba hozásukhoz.

A gyerek bringáknál,  20” méretig célszerű olyat választani, ami kontrás, mert ebben a korban még nem igazán tudják hatékonyan kezelni a V-féket. Ami eltérő lehet az a váz anyaga, acél vagy alumínium, illetve hogy merev villás, vagy teleszkópos. 20” as méretig, ezen szempontoknak gyakorlatilag nincs sok értelmük, ha csak az nem hogy a szülőnek kell emelgetni ezeket. Fontos hogy a láncon legyen védő, illetve biztonságos lecsúszást gátló markolat. A 24” gyerek bringák szinte olyanok minta felnőtt társaik, csak méretben térnek el. Fontosnak tartjuk itt is elmondani, -hasonlóan a city bringáknál ismertetett 26″ 28″ kerékméret nem a bringa nagysága – a 16-20-24 jelzés az nem a kerékpár nagysága! Igaz, nagyságrendet mutat, de csak ezen számok alapján nem lehet biztosan jó méretű kerékpárt – véletlenül persze el lehet találni-  vásárolni gyermeküknek. Számos alkalommal találkoztunk már azzal, hogy 20 as bringát venni jöttek be üzletünkbe és 24-essel távoztak, vagy biztosak voltak abban – a számolgatások után – hogy gyermeküknek a 24 es bringa jó, és még is 26 -os kerékpárral távoztak tőlünk. Ennek a legfőbb okai: sok esetben úgy számolnak a szülők  – okosan –  „már csak kevés van ebből a szezonból, jövő tavaszig pedig annyit fog nőni a gyermek, hogy nem baj ha még ebben az évben kicsit nagy neki”. Okos érvelés gondolkodás, valóban nem baj, ha kicsit „fűrészel” kezdetben a gyermek az új bringáján.

Így sokszor a 24” es helyett is 26 os,  de kis vázméretű bringát vesznek tőlünk. Az elképzelés ugyan 24” es volt – mindenféle táblázatok alapján-  de 1, vagy nem tudták hogy ilyen is van, vagy elfogadták szakmai véleményünket miután láttuk a gyermeküket 24 es kerékpáron ülni, és azt javasoltuk a 26 os de kis vázméretű bringával hagyják ki a  24 est. A 26 -osnak sokkal jobb a gurulási tényezője, gyorsabban tud menni vele menni a gyermek így jobban tudja tartani a tempót velük, és nem utolsó sorban tovább lesz jó! na persze attól függ mivel etetik azt a gyermeket!

Azonban itt is álljunk meg egy szóra! Napi szinten érkezik a kérdés a kevésbé intelligens vásárlási szándékot mutató – direkt nem mint ügyfelünk nevezem- személyektől, „ez a bringa hány évig lesz jó a gyermekünknek?”

Természetesen erre az a helyes válaszunk, hogy „ attól függ mivel etetik a gyermeket”. Nos, szerintünk intelligens ember nem kérdez ilyet. Honnan tudná egy eladó, mennyit fog nőni az Ő gyermeke? És vissza utalva a cipő, nadrág hasonlatra, ha ez valakinek fájó, ne vegyen addig kerékpárt gyermekének amíg el nem éri, a végleges testmagasságát. Ez van. A gyermek már csak ilyen. Nő, növekszik feszt. Ez van.

Véleményünk tehát itt is! Fáradjanak be üzleteink valamelyikébe gyermekükkel egyetemben, és hallgassanak értékesítő kollégánk szakmai tanácsára. Ha mindez netán derogáló lett volna, a lap alján találnak mérettáblázatokat, a konkurenciánál pedig olyan szakembert, aki megmondja egy adott kerékpár méret meddig lesz jó a gyermeküknek.

A megfelelő kerékpár kiválasztása rengeteg kétellyel, alapos megfontolással jár együtt, ahogyan az is kérdés, ki mekkora összeget tud rászánni az adott kerékpárra, milyen az elképzelési szerinti felhasználási terület, valamint mennyire rendszeresen és milyen körülmények között kívánja használni azt. Ezek a szempontok mind befolyással vannak a döntésre, hiszen e-kerékpárt is hosszú távra választ az ember. Ezzel a lehetőséggel élve viszont az Axus csapata mindent megtesz annak érdekében, hogy a vásárlóink, ügyfeleink által kiválasztott és megvásárolt bringa valóban társa legyen és a döntését egy pillanatig sem bánja meg a későbbiek során.

Mérettáblázatok előtt.

Mielőt megismernék a mérettáblázatokat. le kell szögezzük, a szakmai álláspontunk az, hogy nem lehet kerékpárt helyesen mérettábla alpján választani. Az hogy ha valaki véletlenül eltalálja az nem azt jelenti, hogy jó ez vagy az vagy akármilyen mérettábla. A szakmai véleményünk, tehát az menjenek egy olyan bringa boltba ahol van olyan szakértő személy akiben megbíznak. Mondják el mit, és milyen célra szeretnének, és minderre mennyi pénzük, – keretük – van. Azt a bringát vegyék meg amit javasol.

Mérettáblázatok

Gyerek kerékpárok mérettáblázata (kb.):

12” méret: 2,5 év – 4 év között,

16” méret: 4 év – 6 év között, 95-115 cm

20” méret: 6 év – 9 év között, 115-130 cm

24” méret: 7 év – 11 év között, 130-150 cm

A felnőtt méretnél a váz átlépési magasságából kiszámolható a kerékpár mérete.

A számolás menete:

Cipő nélkül szorítson a lába közé tárgyat (pl. könyv), és  mérje le a föld és a tárgy teteje közti távolságot. Ez az Ön  átlépési magassága.

MTB kerékpár esetén szorozza meg a magasságot 0,57-tel, ekkor megkapja a kerékpár vázméretét centiméterben. Ha szeretné tudni, hogy a kapott eredmény hány coll, ossza el 2.54-gyel és megkapja a vázméretet collban (1″ = 2,54cm).

Versenykerékpár esetén szorozza meg a magasságot 0,66-tal, és megkapja a vázméretet centiméterben.MTB kerékpár vázméret meghatározása:Magasság Javasolt vázméretcm hüvelyk (inch)             vagy : méret148 – 158   13″ – 14″ XS158 – 168 15″ – 16″ S168 – 178 17″ – 18″ M178 – 185 19″ – 20″ L185 – 193 21″ – 22″ XL193 – 198 23″ – 24″ XXL Országúti kerékpár vázméret meghatározása:Magasság Javasolt vázméretcm cm                           vagy: méret148 – 152 47 – 48 XXS152 – 160 49 – 50 XS160 – 168 51 – 52 – 53 S168 – 175 54 – 55 M175 – 183 56 – 57 – 58 L183 – 191 58 – 59 – 60 XL191 – 198 61 – 62 – 63 XXL Országúti női kerékpár vázméret meghatározása:Magasság Javasolt vázméretcm cm                        vagy: méret147 – 155 44 – 45 – 46 XXS155 – 160 47 – 48 – 49 XS160 – 165 50 – 51 – 52 S165 – 172   53 – 54 – 55 M172 – 180 56 – 57 L Hibrid (cross, trekking) kerékpár vázméret meghatározása:Magasság Javasolt vázméretcm hüvelyk (inch)            vagy: méret        vagy: cm147 – 155 13″ – 14″ XS 33 – 35155 – 165 15″ – 16″ S 38 – 40165 – 175 17″ – 18″ M 43 – 46175 – 183 19″ – 20″ L 48 – 51183 – 191   21″ – 22″ XL 53 – 56191 – 198 23″ – 25″ XXL 58 – 63 Triatlon kerékpár vázméret meghatározása:Magasság Javasolt vázméretcm cm                        vagy: méret152 – 160 49 – 50 XS160 – 168 51 – 52 S168 – 175 53 -54 M175 – 183 55 – 56 L183 – 191 57 – 58 XL191 – 198 60 – 61 XXL BMX kerékpár vázméret meghatározása:Magasság vagy életkor Javasolt vázméretmagasság (cm) életkor hüvelyk (inch)110 – 122 5 – 7 éves 16″122 – 147 7 – 11 éves 18″147 – 193 11+ éves 20″ Gyerek kerékpár meghatározása:<Életkor vagy magasság Javasolt kerékméretéletkor          vagy: magasság (cm) 2 – 4 éves 85 – 100 12″ kerék átmérő3 – 5 éves 95 – 110 14″ kerék átmérő5 – 7 éves 110 – 120 16″ kerék átmérő7 – 9 éves 120 – 135 20″ kerék átmérő9 – 11 éves 135 – 145  24″ kerék átmérő11+ éves

és ha valaki gépi segítséget szeretne akkor it a testbike oldalán adhatja meg adatait, az igényelt típus megjelölése után

https://www.testbike.hu/kalkulator/kerekparmeret/trekking-varosi

Ha átrágta magát a fenti irományon, akkor kérjük gondoljon arra, hogy bár igyekeztünk, de értelem szerűen az összes tudásunkat tapasztalatunkat nem tudtuk átadni. Gondoljon arra, hogy míg Ön pár hete gondolkozik, képzi magát a kerékpár vásárlásához, mi évről évre minden nap ezt tesszük. Üzleteink kínálatában mindig arra törekedtünk, hogy a vevőink (akik megbíznak bennünk és minket választanak) mindig a legjobbat kapják a pénzükért. Ennek érdekében mi valóban minden nap, nézzük, vizsgáljuk a bárhol is fellehető kerékpárokat, és hozzuk be az országba, tesszük a kínálatunkba. Ha ön, ár/érték arányban úgy véli (erre még valóságban nem volt példa az imént elmondottak miatt) jobbat lát bárhol,kérjük ossza meg velünk, szembesítsen minket fatális tévedésünkkel, és akkor ezért mi megjutalmazzuk önt.
Éppen ezért, ha bárhol, bármit is lát, ami ön szerint, úgy véli önnek megfelelőbb lenne mint a mi kínálatunk ajánlatunk, akkor hozza be mutassa azt meg nekünk,  ne legyen rest ossza azt meg velünk, és mi szívesen kielemezzünk önnel a valós helyzetet.

Ezért ha ránk hallgat. Felvértezve a sok-sok információval, meg a net en  látottakkal, fáradjon be egyik üzletünkbe és ott együtt velünk hozza meg a jó döntést. Ez egy hosszú távú befektetés, higgye el megéri, és akkor biztosan nem fogja senki kiröhögni a háta mögött.
Mi csak javaslatot teszünk, éljen vele! A döntés az ön kezében van.

Mountain bike vázméret meghatározása
Magasság Javasolt vázméret
cm hüvelyk (inch) méret
148 – 158 13″ – 14″ XS
158 – 168 15″ – 16″ S
168 – 178 17″ – 18″ M
178 – 185 19″ – 20″ L
185 – 193 21″ – 22″ XL
193 – 198 23″ – 24″ XXL

És ha még mindig maguk

És azoknak, akik a fent leírtak után még mindiig maguk akarják, maguknak meghatározni milyen a jó kerékpár számukra, itt a táblázat amit bármely más webáruház is szentírásként használ, de mint fent sokszor írtuk, szakmailag a világon semmire sem jó, max 50 % esélyt ad a megfelelő méret kiválasztásra. Akinek ez is elég, nosza.

Hibrid (cross, trekking) kerékpár vázméret meghatározása
Magasság Javasolt vázméret
cm hüvelyk (inch) méret cm
147 – 155 13″ – 14″ XS 47 – 49
155 – 165 15″ – 16″ S 50 – 52
165 – 175 17″ – 18″ M 53 – 54
175 – 183 19″ – 20″ L 55 – 57
183 – 191 21″ – 22″ XL 58 – 61
191 – 198 23″ – 25″ XXL 61 – 63
Gyerek kerékpár kerékméret meghatározása
Életkor vagy magasság Javasolt kerékméret
életkor magasság (cm)
2 – 4 éves 85 – 100 12″ kerék átmérő
3 – 5 éves 95 – 110 14″ kerék átmérő
5 – 7 éves 110 – 120 16″ kerék átmérő
7 – 9 éves 120 – 135 20″ kerék átmérő
9 – 11 éves 135 – 145 24″ kerék átmérő
11+ éves 145+ 26″ kerék átmérő

Kosár

0

A kosár üres.