Egy ügyféllel folytatott hosszanti beszélgetés után e témában, tette fel a kérdést, hogy “akkor az emberek miért nem agyváltósat veszenek miért nem ilyenekkel járnak? A válasz.: mert hülyék! vaaagy nem rendelkeznek kellő ismerettel e témában, – és ez magyarországi kerékpáros kultúrára minden tekintetben abszolút igaz. Az elsővel nem tudunk mit kezdeni de azok akik érdeklődést mutatnak e témában azokat szeretnénk segíteni.
Ezért úgy gondoltuk, hogy bemutatjuk Önöknek ezt a remekbeszabott szerkezetet, tesszük ezt azért mivel Magyarországon gyakorlatilag nem is ismerik vagy aki “tudja” az úgy beszél róla mint anno az “okos ” autószerelők az automata váltóról… és tesszük ezt azért hogy bizalommal választhassanak maguknak agyváltós kerékpárt.
Tekintsünk kicsit vissza a történetére.
A fogaskerék áttétel technológiája a 19. század végén jelenhetett meg először kerékpáron, mikor is Frank Bowden Nottingham-i kerékpárgyártó üzemében dolgozott a két zseniális mérnöke, Henry Sturmey és James Archer. Közös találmányukat 1902-ben szabadalmaztatták, mellyel megszületett az első 3 sebességes agyváltó, amit mostanában is Sturmey-Archer agyváltónak hívunk. A szabadalmazási folyamat után 1903-ban végre beszerelhették a váltót egy kerékpárba. 2 év múlva piacra került az első kontrafékes agyváltó is, melynek 1908-as változatót 48 éven át változatlanul gyártották. Remekül stilizálja ez a szám, hogy mennyire precíz és jól megtervezett alkatrészről beszélünk. Mindez mutatja, hogy ez csak Magyarországon új , tőlünk kicsit nyugatra már több mint 100 éve használják és szeretik, még a bringás autószerelők is…
Felhasználási területei
A hétköznapi agyváltót városi közlekedésre vagy rövid távú túrákra szánják a gyártók. Számos minőségi kategóriában, változó számú sebességi fokozattal, más-más áttételi aránnyal és fékrendszerrel léteznek, így szolgálva ki szinte bármilyen igényt. Nehéz lenne a gyártók közül kiemelni valameilyket mert gyakorlatilag mindegyik jó, eleddig csak a Sturmey-Archer, márkával volt meghibásodásunk, azóta le is tettünk róla nem forgalmazzuk.. Sokan azt gondolják a kevés fokozatszám, és az kisebb áttételtartomány miatt hosszabb túrákra nem igazán alkalmas., ami véletlenül sem igaz, Ha pl az egyik legelterjetebb 8 sebis shimano nexus t nézzük azzal gyakorlatilag mindent mindenhol belehet járni. A legszélsőségesebb helyeket nem de ide hétköznapi felhasználó sosem jut. Ami tény, expediciós célra a nagyobb tudásúak – nagyobb áttételűek – az ideálisak, úgy mint a Pinion vagy a Rohloof, minden másr elég a shimano is.
Előnyök
- A váltórendszer az agy belsejében helyezkedik el tejesen zárt helyen, így ellenáll az időjárás viszontagságainak. Emiatt sokkal kevesebb karbantartást igényelnek, és sokkal megbízhatóbbak, mint láncváltós társaik, melyeken az idő múlásával cserélni kell a kopó alkatrészeket (első lánckerekek, hátsó lánckerekek, vékony többsebességes lánc). Ez mármint a láncos hajtás magas szervízköltségei miatt nem lett annyira népszerű nyugaton szemben agyváltós társával immáron több mint 100 éve.
- Az agyváltók teljesen védettek a balestekkel szemben. Nem akad be a küllők közé, és ha az egész kerék sérülne valamilyen módon, akkor sem történik baja.
- Sokkal egyszerűbb a használatuk a kevésbé tapasztalt kerékpárosoknak is, hiszen csak egy váltókarral kell a váltásokat elvégezni a láncváltós kettőhöz képest. Továbbá nincsenek áttétel átfedések, és nem kell figyelni a kerülendő sebességkombinációkra sem. A kereszt váltás így nem lehetséges, kvázi ezt ezzel nem tudják tönkre tenni,. Nőknek nem is lenne szabad mást használni, de a férfiak sem jeleskednek nagyon az első váltó használatában ez is igaz.
- A legtöbb modell esetén akkor is van lehetőségünk váltani, ha a kerék áll. Hatalmas előny ez a városi közlekedésben, ahol sokszor állunk meg. Tehát megálláskor nem kell előre gondolkoznunk a visszaváltáson, hogy könnyű legyen az elindulás. Elég indulás előtt visszakattintani párat, és már suhanhatunk is tovább. Ez rendkívül jól jön egy hirtelen fékezésél és az utána való elindulásnál, mert amíg láncváltóval szenvedni kell az egyesével visszaváltogatásnál itt akár 8 at 10 is válthatunk vissza egy mozdulattal váltótól függően.
- A lánc mindig ugyanazon a helyen fut, így lehetőségünk nyílik teljesen zárt láncvédő használatára. Ezzel az opcióval megkímélhetjük magunkat az olajos nadrágszár sikálásától. Bátran bringázhatnak a hölgyek is szoknyában, mert nem kell félniük, hogy a lánc felcsavarja azt. Illetve nem elhanyagolható tény, hogy a láncot is védetté tudjuk tenni víztől, sártól, ezzel megnövelve az élettartamot és így lehetővé válik a szíjhajtás és a tengelyhajtás.
- Ugyancsak az állandó láncvonal miatt a lánc nem hajlik vagy csavarodik, így pontosabban illeszkedik a lánckerekekre, illetve ún, BMX félszemes láncot is fellehet rá rakni, ami 100 kg feletti felhasználásnál nagyon hasznos tud lenni. Ezzel növeli hajtás hatékonyságát, és az alkatrészek élettartamát.
- Van még egy fontos előnye a láncvonalat illetően, mégpedig hogy nincs szükséges semmilyen láncfeszítő alkatrészre, ami csak tovább bonyolítja a rendszert, és így rossz terepen sem kell aggódni, hogy beleakad egy kilógó ágba, vagy egy kőbe.
- Fontos, hogy sokkal erősebb kereket lehet építeni agyváltós aggyal, mivel az agyperem átmérője nagyobb, így rövidebb küllőket lehet hozzá használni.
Hátrányok
- Az agyváltók drágábbak láncváltós társaiknál. Bár ez sem feltétlen igaz, mert egy magasan szinvonalú láncváltó már drágább egy agyváltónál.
- Az agyváltós rendszer nehezebb, mint a megszokott láncváltós, és ez a többletsúly javarészt a hátsó keréknél összpontosul. Aki tehát grammokban méri az összsúlyát a kerékpárral annak ez nem ideális aki kilókban annak ez a plusz kiló tök mindegy.
- Az agyváltók sokkal komplexebb felépítésűek, ezért gyakorlatilag javíthatatlanok egy átlag felhasználó számára, és szerelésüket általában nem lehet elvégezni az út mellett. Mint ahogy az autó váltóját sem javította soha senki az út szélén ép úgy ezt sem kell soha ezért hátrányos ez csak azoknak lehet akik egyébként megszokták, hogy a láncváltójukat az út szélén szerelgetik.
- Nem kompatibilisek az oly szeretett gyorszáras rendszerrel. Ez tagadhatatlanul igaz de mivel a gyorszáras rendszernek kifejezetten az első keréknél van napi szinten értelme, ez csak akkor hátrány ha megint csak az út szélén akarjuk kivenni a hátsó kereket, tagadhatatlan akkor kell egy villás kulcsot is magunkkal vinni.
- Az agyváltó a hátsó kerék része, így nincs arra lehetőség, hogy egyszerűen kicseréljük a hátsó kereket. Mindenképpen cserélni kell a váltót is, vagy átfűzni egy másik felnibe. Ez persze akkor is igaz ha egy jó minőségű agyunk van láncváltós kerékpárunkon, azt csak akkor tudjuk megmenteni ha dettó átfűzzük a kereket.
Mindent összevetve, egyszer kell egy kicsit mélyebben a pénztárcákba nyúlnunk, és egy sokkal megbízhatóbb, kisebb szervizigényű és egy szó mint száz nagyszerű szerkezetet kapunk.
Fajták, gyártók
Íme egy kisebb táblázat a felső kategóriás agyváltókról, minden fontosabb adattal:
Márka | Típus | Megjelenése | Sebességi fokozat | Áttételi arány | Súly | Ajánlott felhasználás |
Rohloff AG | Speedhub 500/14 | 1998 | 14 | 526% | 1700 g 1825 g (tárcsás) | Sport, Túra |
Shimano | Alfine SG-700 | 2010 | 11 | 419% | 1600 g | Városi, Sport |
Shimano | Alfine SG-500 | 2006 | 8 | 307% | 1600 g | Városi |
Shimano | Shimano Nexus Inter-8 | 8 | 307% | 1550-1990 g | Városi | |
Shimano | Shimano Nexus Inter-7 | 1995 | 7 | 244% | 1465-1860 g | Városi |
SRAM | SRAM i-Motion 9 | 2005 | 9 | 340% | 2000-2400 g | Városi |
SRAM | SRAM Spectro S7 | 7 | 303% | 1645-1826 g | Városi | |
Sturmey Archer | XRF-8 | 2007 | 8 | 305% | 1480-1600 g | Városi |
Érdekességképpen szót ejtenénk az egyre nagyobb teret hódító agyváltóról a Nuvinci-ről. Ez a rendkívül innovatív megoldás, kiküszöböli a váltók egyetlen hátrányát, mégpedig, hogy a fokozatok között vannak áttételi lyukak, ahol néha-néha jó lenne plusz egy sebességi fokozat. Mivel itt fokozatmentesen lehet az áttételt állítani, az egész 360%-os áttételi tartományt teljes egészében kihasználhatjuk. 2012-es fejlesztésük a Harmony elektromos automata váltó. Az elektromosan automatizmatizált agyváltós megoldást már évek óta megtalálhajtuk a Shimano kínálatában is Cyber-Nexus néven, de a Nuvinci Harmony a fokozatmentes váltóval valalmi egész elképesztő élményt sejtet.
Merjem, vagy nem merjem? Mi lesz, ha tönkremegy ez a bonyolult szerkezet?
Mint már említettük ez az egyik hátránya az agyváltóknak, hogy egy áltag felhasználónak javíthatatlan. Viszont az igen vonzó tény, hogy nem megy tönkre az egyik pillanatról a másikra, hanem több riasztó jel is mutat arra, hogy ideje lenne meglátogatnunk a szakszervizt.
Ez volt az elméleti rész, de hogy is néz ki ez a gyakorlatban? Sokszor elhangzott már a cikkben, hogy megbízható, de mégis mit jelent ez? A gyakorlatban 10-15 évesnél öregebb agyváltóknál találkozunk olyan hibákkal, amik magát a váltómechanikát érintik. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy semelyik agyváltóhoz nem kell hozzányúlni egy évtizedig, csupán tapasztalatunk szerint ez a tendencia. A meghibásodások leginkább a megszokott kopó alkatrészeknél jelentkeznek. Ezek a kónuszok, golyóscsapágyak, bowdenezés.
Egy szó mint száz, őszintén és bizalommal tudjuk ajánlani midenkinek, aki városban naponta használja a kerékpárját. A fentebb említett pár hátrány eltörpül a rengeteg előny mellett. Ha egy karbantartásigénytelen, megbízható, könnyen kezelhető váltórendszerre vágyik, akkor már csak a típust kell eldöntenie, melyben állunk rendlekezésére, hogy azÖnnek leginkább megfelelőt válassza.
Az agyváltós kerékpárok előnyei és miért érdemes választani őket Az agyváltós kerékpárok az utóbbi években egyre népszerűbbé váltak, és nem véletlenül. Ez a fajta váltórendszer számos előnyt kínál a hagyományos külső váltókhoz képest. Ha még nem ismeri az agyváltókat, vagy kíváncsi arra, miért érdemes ezt a technológiát választani, olvasson tovább! Mi is az az agyváltó? Az agyváltó egy olyan sebességváltó rendszer, amely a kerékpár hátsó kerékagyába van beépítve. Ellentétben a külső váltókkal, ahol a fogaskerekek a láncon kívül helyezkednek el, az agyváltó teljesen zárt rendszerben működik. Ez a zárt rendszer több előnyt is nyújt a kerékpárosok számára. Az agyváltós kerékpárok előnyei Alacsony karbantartási igény: Az agyváltó zárt rendszere védi a belső mechanizmusokat a szennyeződésektől, víztől és portól, így sokkal kevesebb karbantartást igényel. Ez különösen előnyös városi kerékpárok esetében, ahol a bringát gyakran használják különböző időjárási körülmények között. Tartósság és megbízhatóság: Mivel az agyváltó védett a külső hatásoktól, hosszabb élettartamú és megbízhatóbb, mint a külső váltók. Ez különösen fontos lehet azoknak, akik rendszeresen használják a kerékpárt, például munkába járáshoz. Egyszerű használat: Az agyváltók egyszerűen és gyorsan váltanak sebességet, akár álló helyzetben is. Ez különösen hasznos lehet városi közlekedés során, amikor gyakran kell megállni és újraindulni. Esztétikus megjelenés: Az agyváltók zárt rendszere miatt a kerékpár tisztább, rendezettebb megjelenést nyújt. Nincs szükség külső váltókra és váltókosarakra, ami letisztultabb dizájnt eredményez. Váltóvédelem: A váltókat nem fenyegeti külső sérülés, mivel a rendszer zárt. Ez különösen előnyös lehet durvább terepen vagy városi környezetben, ahol a kerékpár könnyen sérülhet. Ismert agyváltó márkák: Shimano Nexus, Rohloff és Pinion Shimano Nexus: A Shimano Nexus váltórendszerei széles körben elterjedtek, és kiváló választást jelentenek városi kerékpárokhoz. A Nexus sorozat különböző sebességfokozatokkal (3, 7, és 8, 11, sebességes) kapható, így mindenki megtalálhatja a számára legmegfelelőbbet. Az egyszerű karbantartás és a megbízhatóság jellemzi ezeket a váltókat. Rohloff: A Rohloff Speedhub egy prémium kategóriás agyváltó, amely 14 sebességes fokozatával kiváló teljesítményt és tartósságot kínál. A Rohloff váltók híresek a sima váltásról és a rendkívüli megbízhatóságról, ami különösen fontos a hosszú túrák és kalandtúrák során. Pinion: A Pinion váltórendszerei a középcsapágy köré épített bolygóműves sebességváltó rendszerek, amelyek 6-tól 18 sebességes változatban érhetők el. A Pinion váltók rendkívül precízek, és lehetővé teszik a szélesebb sebességtartományt, amely ideális lehet mind hegyi túrákhoz, mind városi közlekedéshez. Mikor érdemes agyváltós kerékpárt választani? Az agyváltós kerékpárok ideálisak városi közlekedésre, ingázásra és mindennapi használatra. Ha fontos a könnyű karbantartás és a megbízhatóság, akkor az agyváltós kerékpár remek választás lehet. Emellett, ha szeretne egy letisztult és esztétikus megjelenésű bringát, az agyváltóval szerelt modellek kitűnő választást jelentenek. Zárszó Az agyváltós kerékpárok rengeteg előnyt kínálnak a kerékpárosok számára, és ideálisak a városi környezetben történő használatra. Az alacsony karbantartási igény, a megbízhatóság és az egyszerű használat csak néhány ok, amiért érdemes ezt a rendszert választani. Ha új kerékpár vásárlásán gondolkodik, mindenképpen fontolja meg az agyváltós modelleket, és fedezze fel a Shimano Nexus, Rohloff és Pinion márkák kínálta lehetőségeket! Remélem, ez a kiegészített cikk még jobban segíti a vásárlókat abban, hogy tájékozott döntést hozzanak az agyváltós kerékpárokról.